dinsdag 15 september 2015

Zeeuwse knoop schoudertas

Eindresultaat
Het ronde Zeeuwse knoop patroon... Er zijn verschillende patronen voor de Zeeuwse knoop in omloop, deze vond ik op de site van Jeanet. Met haar toestemming neem ik een groot deel van het patroon over met een aanpassing, waardoor het een mooie ronde knoop wordt. Het patroon is bedoeld voor niet-commercieel gebruik.
Voor het ronde tasje heb ik 3 bollen Pinguin Arctique 50 gebruikt, met haaknaald 4,5. 

1. Magische ring met 6 vasten
2. 2 halve stokjes in elke vaste. (12)
3. 2 halve stokjes in elke 2e hst  (18)
4. 2 halve stokjes in elke 2e hst. (27)
5. halve stokjes in elke hst. (27)
6. In de buitenste/ bovenste lus van elke hst vasten. Hierbij 2 vasten in elke 2e hst (41)
7. 2 lossen, in de volgende vaste "  Je slaat om, insteken, draad eromheen en terughalen, dan nog een keer omslaan, insteken, draad erom en terughalen, dan de draad omslaan en door alle lussen op de naald halen. "  (de omslag en insteken is net als het begin van een stokje, alleen trek je dan de lus iets groter.)
Tussen " " in twee vasten en dan 1 losse om te meerderen omdat je rond gaat. (60)  Hierdoor krijg je een beetje verhoogde ribbeltjes.
8. In elke steek 1 vaste (60)
9. 3 lossen (= eerste dubbele stokje ) +2 dubbele stokjes samen haken, in dezelfde vaste nog een      bosje van 3 dubbele stokjes samen haken, 5 halve stokjes en 2 maal drie dubbele stokjes in de volgende vaste. Zo krijg je 10 noppen
10. In de buitenste/ bovenste lus van elke steek vasten. 

Maak bovenstaande 2 keer.
Haak ze met de achterkanten tegen elkaar.
Draai het werk binnenstebuiten.

Wat een gedoe...
Twee dezelfde keykoards en verder sleutelhangerringen
Ik heb er een voering ingemaakt. De voering op zich is zo sterk dat het gewicht van de spulletjes die in de tas passen, niet aan het haakwerk trekt. Kijk voor de uitvoering naar de foto's. Vooral het bevestigen van de blauwe band was een enorm gepruts. Toen die eenmaal zat, bedacht mijn man dat het ook fijn is als een tasje waterdicht is. Tsja... Toen heb ik een plastic tas kapot geknipt, en daar rondjes van geknipt. Die zijn uiteindelijk tussen de voering en de zeeuwse knop genaaid. Je ziet er niets van, maar het tasje kraakt :). Aan de bovenkant heb ik de rits machinaal vastgenaaid, en als allerlaatste de gehaakte zeeuwse knop eromheen bevestigd. Dat heb ik met de hand gedaan, om het haakwerk niet te beschadigen of te pletten. 

Plastic binnenkant
Bevestiging draagringen


















En verder?
Ik heb 2 kniebroeken korter gemaakt met de naaimachine... Hoewel Mark helemaal niet houdt van kniebroeken, liggen deze twee al sinds onze verkeringstijd in zijn kast. Eindelijk bedenken we dat ze ook korter gemaakt kunnen worden. Een korte broek is best prettig als het warm is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten