woensdag 8 juni 2016

Afrika jurk(3) Bijpassende stropdas



Eindresultaat
Speciaal voor de aanstaande uitzenddienst mag de man van mijn oud-collega in stijl met een bijpassende stropdas. Maar ja, die mag eerst gemaakt worden... We hebben een oude stropdas uit elkaar gepeuterd om te kijken hoe dat in elkaar zit. Zo'n ding blijkt nog voering te hebben ook! Dat is op zich niet verwonderlijk, anders zou een stroppie te licht zijn en alle kanten op wapperen. Ik had het alleen nog nooit bedacht.
Belangrijk bij het maken van de stropdas is dat hij uit 3 delen bestaat die allemaal diagonaal op de stof moeten liggen, allemaal dezelfde kant op. Met wat passen en meten pasten de stropdasdelen op de stof tussen de delen voor de jurk in.
Van de gesloopte stropdas hebben we wat delen opnieuw gebruikt; de (flanellen?) voering en de donkere voering voor het verfraaien van de binnenkant van de stropdas. En natuurlijk moeten de twee stropdaseinden keurig bij elkaar blijven, daarvoor hebben we het merkje uit de stropdas hergebruikt. Ik vind het heel leuk om iets nieuws te maken met veel gerecyclede onderdelen.


Stoflegschema
Bij het maken van een stropdas is het enorm belangrijk om een strijkijzer in de buurt te hebben. Na iedere stap moet je eigenlijk even strijken, anders gaan delen trekken. Na het knippen van de stof heb ik eerst de delen aan elkaar vast genaaid. Daarna heb ik de 'flanellen' voering op maat gemaakt. De zwarte versiering voor de binnenkant van de belangrijkste punt van de stropdas heb ik met de goede kant op de goede kant van de stof gelegd, en machinaal vastgenaaid.
Daarna heb ik beide zijkanten afgewerkt met een soort locksteek die op mijn naaimachine zit. Toen heb ik de goede kanten op elkaar gelegd en machinaal op elkaar genaaid.
De strop heb ik toen binnenstebuiten gekeerd.
De 'flanellen' voering heb ik aan een ouderwetse veiligheidsspeld gemaakt en door de stropdas heen geregen. Tot slot heb ik een stukje zwarte voering bevestigd op het kleine bruine uiteinde van de stropdas. Dat heb ik met de hand gedaan, omdat ik er anders niet goed bij kan. En 't zijn maar een paar steekjes...

Grapje ;)
Onder het zwarte stukje zit een
 andere, zware voering!
En ja... er is een nieuw idee bij gekomen; al die kwaliteitsstofjes van zijde en andere hoogwaardige kwaliteitsstoffen waarvan stropdassen zijn gemaakt, kunnen vast verwerkt worden in een of ander werkstuk. Ik ben verrast door dat materiaal... En dat zit natuurlijk ook aan oude stropdassen die in de kast hangen te verstoffen... Voorlopig verzamel ik groene en blauwe stropdasjes! In december heb ik een tafel gekregen die ik om mijn naaimachine heen kan schuiven. Dan kan ik gemakkelijk grote lappen stof verwerken, en bijvoorbeeld quilts gaan maken. Zo zie je maar, als je onder het genot van een bakkie gezellig zit te verzinnen en te ontwerpen, dan komen er bijzondere ideeën los.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten